10 نکته برای اينکه چه طور در کنترل خود باشيد

کنترل احساسات از افتادن در اضطراب
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

ده رهنمود برای اينکه چه طور در کنترل خود باشيم از فريبا علومی يزدی.

1_دستانتان را بر روی ميز قرار دهيد.

نکته ای که سال ها پيش در مورد استرس به من گفته شده بود اين بود که در پشت ميزم بايستم، هر دو دست خود را بر روی ميز فشار دهم و به آرامی تا ده بشمارم، اگرنتيجه نداد دوباره اين کار را انجام دهم. در آن زمان من به طور پيوسته در محل کارم استرس داشتم و اين آموخته در کنترل استرس به من کمک بسياری کرد. سرانجام توانستم تا ده بشمارم و دوباره احساس خونسردی کنم.

 

 2_  10 نفس عميق بکشيد.

وقتی که مردم استرس دارند معمولا سرعت نفس کشيدنشان افزايش پيدا می کند و نفس ها به قسمت های فوقانی قفسه سينه حرکت می کند. از قرار دادن دست خود بر روی شکم و تمرکز بر نفس هايی که وارد آن می شوند می توانيد آرامش بيشتری پيدا کنید و آرام تر شويد.

 

3_ تصور کنيد که شخصی که آزارتان می دهد در تلويزيون است.

مردم را طوری بنگريد که انگار در فيلم و يا تلويزيون هستند و شما فقط بيننده ی آنها هستيد. با اين کار می توانيد فاصله ی خود را حفظ کرده و خونسرد باقی بماند، بنابراين می توانيد به بهترين شکل ممکن با شرايط کتار بياييد.

 

4_ فکر خود را به شکل خنثی و بی طرف قرار دهيد.

وقتی کسی بر سرتان فرياد می زند، اگر بخواهيد اينطور فکر کنيد که " با چه جراتی بر سر من فرياد می کشی؟ فکر می کنی چه کسی هستی؟ من به اندازه ای حقوق نمی گيرم که بخواهم با اين رفتار کنار بيايم! " ... آشفته و ناراحت خواهيد شد. اگر کمی خنثی و بی تفاوت فکر کنيد، برای مثال، " اين شخص از دنده چپ بیدار شده است" يا " صدای او بلندتر هم می شود" يا " می توانم اين شخص را تغيير دهم " می توانيد خشم و عصبانيت خود را راحت تر کاهش دهيد.

 

5_ بدن خود را مشاهده کنيد.

به اولين علائم عصبانيت و فشار که در شما ظاهر می شود توجه کنيد. ممکن است شکمتان سفت شود، ممکن است فک و آرواره هايتان محکم بسته شود، اخم کنيد، و انگشتانتان بلرزد. شما این را تجربه کرده اید . آنچه که حائز اهميت است اين است که به محض اينکه چنين اتفاقاتی افتاد به آنها توجه کنيد و خودتان را تا قبل از اينکه فشار به ساير نواحی بدنتان منتقل شود راحت کنيد و با خود آرامش دهيد. هر چه قدر زودتر برای از بين بردن اين گونه حالات اقدام کنيد راحت تر و ساده تر می توانيد مشکل را حل کرده و می توانيد از بدتر شدن آن جلوگيری کنيد.

آیا تا کنون تمام عصبانیت خود را در یک مشت جمع کرده اید؟در حالی که سکوت می کنید. عصبانیت به راحتی از وجود شما بیرون خواهد جست. امتحان کنید.

 

6_  دفتر وقايع روزانه داشته باشيد.

شروع به نوشتن احساسات روزانه ی خود کنيد. توجه کنيد که چه زمان عصبانی می شويد يا صدمه می بينيد. توجه کنيد که در آن زمان چه موضوعاتی شما را ناراحت و عصبانی می کنند. مشاهدات خود را يادداشت کنيد. اين کار را در طول هفته ها و ماه ها انجام دهيد. سپس نوشته های خود را مطالعه کنيد تا بفهميد آيا الگويی برای اين رخدادها پيدا می کنيد؟ موضوعاتی هستند که معمولا و به طور کلی خشم و عصبانيت را در شما ايجاد کنند؟ وقتی که بتوانيد دلايل خشم را در خودتان پيدا کنيد می توانيد راه هايی را برای کمک کردن و کنار آمدن با آنها بيابيد تا اينکه اين مسائل تاثير کمتری بر شما بگذارند.

 

7_ بر روی بدن خود کار کنيد.

احساسی که داريد به طور واضح و مشخص بر حرکات بدنتان تاثير می گذارد. برای اثبات اين نکته، زمانی که هيجان زده و خوشحال هستيد مشکل است که بدن خود را به حالت رخوت و افتاده نشان دهيد، سر و نگاه خود را به سمت پايين نگاه داريد! بنابراين بر روی بدن خود کار کنيد، به بدن خود کمک کنيد تا آزادی بيشتری داشته و کمک کنيد تا احساسات خود را واضح تر بيان کنيد.

 

8_ تاريخچه زندگيتان را از ذهن پاک کنيد.

بسياری از ما با خودمان تاريخچه ی احساسی از زندگيمان را به دوش می کشيم. در هنگام کودکی از بعضی افراد ضربه خورده ايم و هنوز هم در موقعيت هايی نظير آنها طوری برخورد می کنيم که گويی مردم می خواهند الان هم همان رفتار را با ما داشته باشند. گاهی کار کردن بر روی گذشته و رها کردن درد های گذشته باعث می شود تا بتوانيم راحت تر احساساتمان را نشان دهيم زمان حال را در کنترل خود داشته باشيم.

 

9_ ذهن خود را بپرورانيد.

آنچه ما به خودمان می گوييم می تواند سوختی باشد برای روشن کردن آتش احساساتمان. با آگاهی پيدا کردن از اينکه چه فکر هايی را به مغزمان راه بدهيم، و آموزش دادن خود برای اينکه خود را با انديشه هايی که باعث می شوند به طور نا خودآگاه عصبانی و خشمگين شويد گرفتار نکنيد.

 

10_ بخنديد.همین الان بخندید.

خنديدن پادزهری برای استرس و عصبانيت است . بر روی خنديدن کار کنيد تا ببينيد که چه تاثير مفيدی بر شما و روابطتان خواهد گذاشت.من در بعضی از شرایط حساس، افراد سخت را تنها با یک لبخند سر جایشان نشانده ام.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !